موسیقی فیلم پلنگ صورتی، هنری مانچینی

«پلنگ صورتی» نام مجموعه ای از فیلم های سینمایی در ژانر «کمدی» است که اولین عنوان آن با نام «The Pink Panther» در سال ۱۹۶۳ به کارگردانی «Blake Edwards» و نویسندگی «Edwards Richlin» و «Maurice Richlin» بر روی پرده رفت. این فیلم در «ایتالیا»، «پاریس» و «لس آنجلس» تصویر برداری شده  است. هنگامی که «پلنگ صورتی» برای نخستین بار اکران شد امتیاز آن را شرکت «United Artists» در دست داشت ولی هم اکنون امتیاز این اثر در دست شرک «MGM Home Entertainment» است. با اکران این فیلم «شخصیت کارتونی» آن نیز با همین نام معرفی شد. طراح شخصیت کارتونی «پلنگ صورتی» «Rich Little» می باشد که نخستین بار، در ابتدا و انتهای فیلم «The Pink Panther» ظاهر می شود.

آهنگسازی «The Pink Panther» را «Henry Mancini» بر عهده داشته است. پس از درخشش «هنری مانچینی» در موسیقی فیلم «آبوت و کاستلو» در سال ۱۹۵۲، به عنوان آهنگساز فیلم شهرت یافت. به طوری که کمپانی فیلم سازی یونیورسال او را تمام وقت برای برنامه‌های خود به کار گرفت.

موسیقی متن «پلنگ صورتی» به عنوان یکی از ۲۰ موسیقی متن برتر در قرن اخیر معرفی شده است. موسیقی متن فیلم و تِمِ «پلنگ صورتی» بر اساس سبک «Jazz» نوشته شده و «هنری مانچینی» بخشی از نت‌ها را براساس حرکات بدن کارتون «پلنگ صورتی» بنیان نهاده است.

«هنری مانچینی» کار ساخت موسیقی متن را در نیمه نخست دهه پنجاه میلادی آغاز کرد و در طول چهل سال، شماری از بهترین آثار را در زمینه موسیقی فیلم خلق کرد. هر چند او آثارش را به طور عمده در سبک موسیقی «جاز» آفرید ولی موسیقی او به سبک خاصی محدود نمی‌شود، در آثار او هم کارهای «Pop» و «Jazz» و هم کارهای کلاسیک را می‌توان مشاهده کرد. او رهبری ارکسترهایی چون «ارکستر سمفونیک لندن»، «ارکستر فیلارمونیک لس ‌آنجلس» و «پاپ بوستن» را نیز بر عهده داشته ‌است.

«هنری مانچینی» ۷۲ بار نامزد دریافت جایزه «گرمی» شد که در نهایت در ۲۰ مورد آن به جایزه دست یافت. وی  ۱۸ بار نیز نامزد دریافت جایزه «اسکار» بود که توانست چهار «اسکار» را نیز از آن خود سازد. «Henry Mancini» در ۱۴ ژوئن سال ۱۹۹۴ چشم بر جهان فروبست.

برگرفته از ویکی پدیای فارسی و انگلیسی ۱، ۲، ۳

لینک دانلود از مدیا فایر
تمامی کاورها به صورت مخفی در درون پوشه می باشند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد